Pääosin alumiinisen rakenteen johdosta johtuva rakenteiden joustava lujuus, kestävyys ja keveys konkretisoituu laaduksi. Alumiini sopii rantatelakan rakennusmateriaaliksi todella hyvin. Lisäksi kevyt rakenne helpottaa telakan tai sen moduulien siirtelyä niin toimitus-, asennus- kuin paikanvaihtovaiheissa. Näin myös talvikauteen siirtymisvaiheessa, jolloin kiskomoduulien irrottaminen ja siirtäminen on ajankohtaista. Kuten myös kesäkauteen siirtymisvaiheessa, jolloin taas irrotetut kiskomoduulit siirretään ja kiinnitetään takaisin paikoilleen.

Kiskoradasta:
Kiskorataa tarvitaan helposti enemmän kuin aluksi luulee. Yksi syy tähän on, että vene ei "kiipeä" telakan kelkan päälle, vaan veneen täytyy kellua kelkan yllä, kun telakointi aloitetaan. Toinen on vedenkorkeuden suuret vaihtelut. Kolmas on, että myrskyt ja talven jäät kaikesta huolimatta yltävät veneen säilytyspisteeseen.

Kiskot toimitetaan kolmen tai viiden metrin moduuleissa. Ja koska kiskorakenne muodostaa tasaisen yläpinnan, ei sille kierry pahemmin hiekkaa ym. roskaa. Ja koska kyse on avoprofiilista, ei ole putkea johon voisi kiertyä röhnää.

Vinssistä:
Kevyt kuorma ei "leikkaa" akkuvinssin nopeutta, näin noston alku, kuten myös lasku sujuu maksiminopeudella, mutta tämä sopii hyvin telakkakäyttöön. Toisaalta raskas kuorma "leikkaa" akkuvinssin nopeutta, näin nostonopeus laskee kuormituksen kasvaessa, mutta myöskin tämä sopii hyvin telakkakäyttöön.

Loiva nousu (kuuden metrin matkalla metri nousua) ja kokonaispainoltaan noin 800kg:n vene synnyttää telakan vinssille noin 250 kg:n vetovoimantarpeen. Ja jos telakoitava vene on kokonaispainoltaan tupla 1600kg, syntyy kaksinkertainen eli noin 500kg:n vetovoimantarve. Ja jos nousu on hieman jyrkempi (neljän metrin matkalla metrin nousua) ja siihen telakoidaan kokonaispainoltaan noin 650kg:n vene, syntyy telakan vinssille vastaavasti noin 250kg:n vetovoimatarve. Ja jos telakoitava vene on kokonaispainoltaan 1300kg, syntyy vastaavasti myös kaksinkertainen eli noin 500kg:n vetovoimantarve (jyrkimmässä kohdassa on suurin voiman ja virrantarve, mutta myös vinssin kelan täyttyminen kasvattaa virrantarvetta, kuten myös heikko akku, ja näiden yhteisvaikutuksesta voi moottori palaa).

Edelliset vetovoima-arvot ovat reilusti yläkanttiin sillä kelkat ovat erittäin mittatarkkoja ja siten mahdollisimman kevytkulkuisia. Lisäksi kelkat tukevat venettä erittäin hyvin, laajasäätöisten ja tukevien kumipäällysteisten sivutukien ansiosta, jotta telakoituminen tapahtuisi mahdollisimman turvallisesti.

Vinssitelineestä:
Vinssiteline on pultattuna kiskoihin. Ja toisessa päässä kiskoja on stoppari.

Kiskovaunusta:
Kiskovaunut toimitetaan koottuina, ja niissä on vahvat ja tarkkasäätöiset sivutuet. Yhdysputkien pituudella & sokkaliitoksilla säädetään kiskovaunujen etäisyyttä toisistaan. Näin veneen tukeutuminen on toteutettu erittäin laadukkaasti.

Putkikaiteesta:
Putkikaiteiden kokoonpano ja asennus on sahan, poran ja muutaman pulttiliitoksen työ. Putkikaiteiden merkitys paljastuu käytön myötä, mallisuojattujen kaiteiden väliin on helppo ja turvallinen ajaa, ja vetoköyden koukku on odottamassa kaiteiden välisen kumiköyden ansiosta mahdollisimman lähellä kytkemistään…

Miksi VARAPRO rantatelakka?
Olemme koekuormittaneet mallisuojatun tuotteemme, huomattavakaan ylikuorma ei tuottanut ongelmia. Lisäksi optioksi jäi kelkkamäärän lisääminen, tosin useamman kuin kahden kelkan rakennetta emme ole toistaiseksi toimittaneet.

Mutta väsyttävä kuorma eli lähinnä heiluminen jota enemmän tai vähemmän varmalla ilmenee, lienee lujuutta suurempi haaste. Tämä varsinkin hitsisaumojen alueella. Lujuus kun laskee alumiinissa hitsauksen vaikutuksesta merkittävästi, väsymislujuus vielä merkittävämmin, ja lisäksi syntyy ns. korroosioriski. Siksi Varapro rantatelakan kelkoista ei löydy hitsisaumaa.

Vinssiteline on kuumasinkittyä rautaa, akselit ja pultit haponkestävää terästä, kiskot ja kelkat alumiinia. Eli mm. edellämainituista syistä johtuen, Varapro rantatelkakka on pitkäikäinen, kestävä ja tukeva laite, jonka voi kalliista hinnasta huolimatta perustellusti hankkia veneelleen.

Lisäksi kaidetaskun ansiosta ja varsinkin kauko-ohjatun akkuvinssin kanssa, se on hieno ja toimiva laite. Tosin telakointi on - asennuksen, laitteen, olosuhteiden ja käytön suhteen - yllättävän iso haaste. Se on haastava miinus, mutta plussatkin ovat sitten omaa luokkaansa.